Ideale vorm
Veel ontwerpen van Palladio hadden een verborgen
constructie. De gehele constructie was verborgen onder de kunst. Een uitzondering
op deze constructie zijn de sierlijke kolommen. Het uiterlijk van het gebouw
gaf een statussymbool en de bezoekers moesten versteld staan van het ontwerp. Het
interieur en exterieur hadden in de tijd van Palladio niet zo’n grote samenhang
als tegenwoordig.
De ideale vorm is de cirkel. De natuur zou deze vorm boven
alle vormen kiezen. De cirkel wijst namelijk naar de schepping van bijvoorbeeld
de aardbol, de sterren, de bomen en dieren etc. Naast de cirkel worden de vierkant,
vijfhoek, achthoek, tienhoek en de twaalfhoek ook aanbevolen. Deze vormen komen
allen voort uit de cirkel. Het vierkant vermeerderd met een helft of een derde
van zijn oppervlakte en het verdubbelde vierkant zijn alle drie andere figuren
afgeleid van het vierkant.
Ideale kerk
Er wordt aanbevolen om één rechthoekige of halfronde
koorkapel aan de hoofdas te creeren. Daaraan kunnen bijvoorbeeld een kapel in
het midden worden bevestigd, of een oneven aantal kapellen aan elke kant.
Een kerk moest bestaan uit proporties en verhoudingen. De afmetingen
van de centrale ruimte moesten in een goede verhouding staan tot de afmetingen
van de kapellen en het muurvlak tussen hen. Bovendien moesten de hoogte van het
gebouw in verhouding staan met bijvoorbeeld de doorsnede van de plattegrond.
Zo moesten de hoogte van de muur tot de aanzet van het
gewelf in ronde kerken de helft, 2/3 of ¾ van de doorsnede van de plattegrond
zijn. Hierdoor krijg je proporties van 1:2, 2:3, 3:4 welke voldoen aan een
universeel geldende wet van harmonie. Dit was niet te zien met het blote oog,
dus de gevel moest voldoen aan bepaalde eisen. De gevel moest bijvoorbeeld
harmonieus zijn en volmaaktheid uitstralen. Dit werd bereikt door middel van
het gebruik van geometrische vormen.
De kerk moest een eenvoudige, zuivere kleur hebben. Dit betekend
dus wit. De ramen moesten hoog geplaatst zijn, zodat er geen enkele aanraking
mogelijk was met het vluchtige alledaagse leven van buiten. Buiten dit speelde
muziek en harmonie ook een rol.
Situering:
Het was ideaal als de kerk op een verhoging wordt geplaatst
en los staat van andere gebouwen in de omgeving. De kerk moest bovendien door
een onderbouw, een hoge sokkel wordt verheven boven het alledaagse leven. De kerk
moest worden omringd door een colonnade. Dit is een rij met zuilen die de
overkapping draagt. Deze moesten voldoen aan de strenge vorm van zuilen met een
recht entablement. Een overwelfde kerk zou betekenen dat het bouwwerk een
langere levensduur heeft, wat zorgt voor een ideale kerk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.