De Bossche school
DHL: Is een echte modernist, een functionele architect. Geen gebruik van ornamenten
DHL: Is een echte modernist, een functionele architect. Geen gebruik van ornamenten
Zijn ontwerpen
ontstaan niet visueel. Een ontwerp begint dus niet met schetsen.
Het is geen
artiestenwerk maar gewoon goed bedacht.
Absolute maten komen
niet meer uit een goddelijk systeem. Spreekt nog wel van een toonzetting van
muziek maken met de natuur. Het gaat er om dat je verschillende geluiden hoort
in je gehoor. Vanuit deze menselijke maatsystemen maakt DHL maatsystemen.
Meeste modernisten
maken “knip” in de tijd. Hiermee wordt bedoeld dat ze net doen alsof het
verleden niet bestaat.
Modernisten vinden de
wereld opnieuw uit.
DHL gaat kijken naar
andere culturen (Mexico) ter inspiratie.
Definitie DHL over
ruimtes:
Ruimtes worden
afscheiden met massa en ruimtes worden onderscheiden door massa.
De vader van DHL was
ook een architect, de kleine DHL mocht vaak mee naar de bouw en was
geïntrigeerd door het betonstortingsproces. Met name de zeef die werd gebruikt
om stenen voor beton te filteren de te gebruiken stenen vallen door de zeef en
de te grote stenen blijven erop liggen.
DHL was geïnteresseerd
in het steentje wat precies zo groot is de maas van de zeef zelf.
Bestaat niet “een
limiet.”
DHL Zoekt naar maten
die je met je verstand kan onderscheiden deze vind je niet in de natuur.
DHL wil Verhoudingen
vastleggen waardoor er een gamma van tonen ontstaat.
Zo moet er een gamma
zijn van groottes. Dit wordt het plastisch getal.
Je beperkt hiermee de
maten van het gebouw. De andere maten zijn vals en wil je niet gebruiken.
“Gebouw krijgt een
verstaanbaarheid”.
“Ruimte is gebaseerd op
wat je als mens kunt onderscheiden in groottes”.
“Vanuit het waarnemen
van de mens komt er een systeem”.
Je kan 36 vormen maken
met het maatsysteem van DHL.
Het gaat in de
architectuur om de delen waaruit het gebouw bestaat, met elkaar samen te
brengen. Breedte van een muur en een kolom moet samengaan met de maten van de
ruimte. En dit weer samengaan met de natuur.
Blanke vormen: Hierop
zijn alle grote zalen op gebaseerd. Zo zijn ook de Stonehenge gemaakt. Dit ze
vormen zijn al bekend in de oudheid. Fijne volumes om in te verblijven.
Volumes kun je
samenbrengen
Volumes gaan liggen,
zitten en staan.
Video Bossche school : in beeld, 5min film
Dom is de titel van
een priester
De architecten die de
theorieën van DHL aanhangen worden Bossche school architecten genoemd.
De ideeën van DHL over
architectuur vormen de basis van de Bossche school.
Als waarnemer (mens)
heeft de aarde zelf geen vorm. Alles is plat. Als je er een stuk uit haalt dan
heeft dit direct een vorm. Om vervolgens ruimtes af te scheiden moeten er
meerdere volumes worden toegepast aan alle kanten (muren). DHL zegt: nergens in
de natuur vind ik iets waar ik een ruimte homogeen mee kan afscheiden. Dus moet
er altijd vormen met elkaar worden verbonden: construeren”. Dat noemt hij de
techniek van het bouwen: samenvoegen van vormen. Deze ontrokken vormen van de
aarde worden bepaald door de architect. Hier begint de leer van DHL het bepalen
van de maten van deze volumes “massieve uitgebreidheid.”
DHL bedacht het
volgende experiment:
Stap1: Knip een aantal vellen papier door midden. Bij het doormidden
knippen van deze papieren blijkt dat men meestal 1/25ste van het
midden af zit. Deze 1/25ste is volgens DHL het kleinst mogelijke
verschil dat een mens kan waarnemen tussen twee grote. Dit vel papier kan
overigens ook vervangen worden door een touw. Als mens ervaren we de twee
stukken touw of vellen papier als grofweg even groot. Er is natuurlijk wel
verschil zichtbaar als we deze vierkantjes of stukjes touw naast elkaar leggen.
Op http://www.morphothek.de/messungwahrnehmung.htm kan je dit zelf ervaren.
Stap2: Pak 36 vierkantjes en
laat deze allemaal 1/25ste in grote verschillen (vier procent) om
deze vervolgens door elkaar te husselen. Deze worden gerangschikt in groepen van vijf groepen van zeven
vierkantjes. Hierdoor blijft er één vierkantje over. Deze vormt de eerste groep
tevens wordt er nog één groter vierkant aan toegevoegd Het grootse vierkantje
van elke groep noemt DHL een drempelmaat. Er zijn in totaal zes drempelmaten. De
verhoudingen tussen deze vierkantjes noemt DHL het plastisch getal. Er worden
vervolgens worden er nog twee vierkantjes toegevoegd, een allerkleinste en een
allergrootste in de zelfde verhouding natuurlijk. Waardoor er acht vierkanten
ontstaan.
Afbeelding van de Morfotheek |
Dit matenstelsel is de basis voor driedimensionale vormen die DHL toepast in de
Bossche school. Dit matenstelsel van blokken heet de Morfotheek. Hiernaast is een afbeelding van de Morfotheek. De meeste Bossche school architecten hadden echter allemaal hun eigen blokkendoos.
DHL heeft het
Plastisch Getal ook wiskundig benaderd. Deze benadering lijkt op die van de
Gulden Snede. Het grote verschil is dat de Gulden Snede uitgaat van twee
dimensies en omdat architectuur driedimensionaal is heeft DHL er voor gekozen om het plastisch
getal te baseren op drie dimensies. Hiervoor is de volgende formule wat op te lossen is als
Citaat Wikipedia: “Het
plastisch getal is de limiet van de verhouding van twee opeenvolgende termen in
de rij van Padovan en de rij van Perrin. Het staat tot deze reeksen in dezelfde
relatie als de gulden snede tot de rij van Fibonacci en de zilveren verhouding
tot de Pellgetallen. Het plastisch getal is tevens het kleinste Pisotgetal.
Zoals de gulden snede
uitgedrukt kan worden als kettingwortel met vierkantswortels, zo laat het
plastisch getal zich schrijven als kettingwortel met derdemachtswortels:”
Plastisch getal toegepast
DHL begint bij de kleinste maat: dit zijn de wanddiktes. Dit noemt men de
begineenheid. Alle opvolgende groottes zijn aan de wanddikte gerelateerd. Waar de wanddikte kan worden gezien als “1”
dan volgende maten in volgende verhouding: 4:3, 7:4, 7:3, 3, 4, 16:3. De dikte van de
wand bepaald ook de dikte van de kolom.
Vanuit deze dikte wordt de breedte van
de kolom bepaald.
Twee kolommen samen met de balk erboven vormen
een travee.
De herhaling van de
travee vormen samen een muur.
De muren samen vormen
een galerij.
De galerij vormt samen
met een andere galerij een zaal.
Deze verhoudingen gaan
door tot en met het atrium en de gebouwen er omheen. DHL maakt de vergelijking
met de muziek. De verhoudingen vormen een symfonie. Dit heeft een sterke
verwantschap met de Renaissance. Tot slot heeft DHL willen waarschuwen dat een
te letterlijk en gemakkelijk gebruik van deze verhoudingen kan leiden tot
inhumane gebouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.