Week 3+4 aantekeningen: verhoudingen Palladio en
villa Emo
Proportiesystemen
Aristoteles: Een
classicistische schepping is een geheel met een begin, midden en einde, of een
ordelijke schikking der delen. Dat is Taxis.
Deze zuilen zijn zeer belangrijk
in de classicistische architectuur. Ze geven namelijk de maat aan van het
gebouw.
Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is zijn de zuilen ook volgens de proportieleer ontworpen.
Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is zijn de zuilen ook volgens de proportieleer ontworpen.
Palladio verjongt ook
zijn kolommen naar mate het gebouw hoger wordt. Dit betekend dat de kolommen
dunner worden omdat ze minder massa hoeven te dragen (tektoniek)
Ruimte tussen zuilen:
1,5 tot 3 meter
Ionische zuilen zijn
ranker/dunner dan de Dorische.
De Dorische zuil is
gebuikt.
De proporties zijn
dusdanig belangrijk dat er vaak “rest-ruimtes” ontstaan, hierin kunnen dan
trappen.
Proporties
Hieronder een
afbeelding van de ideale verhoudingen van Palladio. Deze verhoudingen zijn
terug te vinden in de oppervlaktes van de kamers, de gevelindelingen, de openingen
in de ruimtes en de inrichting van het landschap rondom de villa.
Gebouw: functioneel,
schoon, en in harmonie
Het idee: alles is een
dus niet alleen schoonheid, alles moet meedoen. (harmonie).
Gebouwen zijn volgens
de modernisten misschien niet functioneel maar dit is te bagatelliserend. De
villa’s van Palladio waren voor de tijd juist sober. De gevels werden slechts
afgestuct, de villa’s kenden een economisch materiaal gebruik. Het aantal
ornamenten werd beperkt. Daarentegen zijn de binnenmuren vol met fresco’s.
Palladio probeert zijn
ontwerpen de zichtlijnen dusdanig te ensceneren dat het zicht oneindig is. Dit
versterkt hij met bomen galerijen die tot de boven de hemel rijken. Na de Renaissance
volgt de Barok. De Barok is een nieuwe
periode waarin stijlen en opvattingen veranderen. Deze periode bevindt zich in
de 17e en in eerste helft van de 18e eeuw. Men ontwerpt “mooie” gebouwen waar men op kan
uitkijken in tegenstelling tot de oneindige zichtlijnen. Rondom deze villa’s
creëert Palladio een arcadisch landschap: 1) Boers 2) Herderlijk 3) Idyllisch
4) Landelijk 5) Naïef 6) Pastoraal 7) Semitische taal.
De werken van Palladio
zijn: mooi, gracieus en duurzaam.
Duurzaamheid:
uitvinden van schoonheid, universeel, dit gebouw is goed, en zal dus ook altijd
goed zijn.
De villa’s van
Palladio hebben een primaire plek in het huis: vanuit hier de natuur bekijken,
je staat als mens centraal in je huis centraal in de natuur. De villa de stad
en de stad is de villa
Trappenhuizen zijn
ondergeschikt.
Andere kenmerken zijn:
Makkelijk te herkennen hoofdmassa, tempelfront met daarboven het familiewapen,
Symmetrieas, Loggia’s en de grote hal centraal(het grote rode vierkant 1:1),
woon en slaapkamers aan weerszijden en hiertussen de trappen en kleinere
logeerkamers. Toegepast op villa Emo.
Water management
De Venetiaanse villa’s
staan op de weg naar China, langs de zijderoute van Marco Polo. Dit zorgde voor
voldoende handel.
In de vijftiende eeuw
kende men nog geen waterleidingen maar er was voor die tijd wel een geavanceerd
irrigatiesysteem. Dit systeem hield in dat elke villa in de regio twee uur lang
per dag water kreeg om het landgoed te besproeien.
Verdeelpunt irritatie. |
Palladio heeft bij het
ontwerpen van de villa destijds al rekening gehouden met de irrigatie. Deze irritatie was belangrijk omdat er op de landerijen van de boerderijen vaak gewassen werden verbouwd. Achter
Villa Emo bevind zich in het midden van het erf een stromend watertje wat
tevens een esthetische functie heeft.
Betekenis en oorsprong van getallen en verhoudingen
van de Renaissance
Hieronder een
overzicht van de betekenis van 1, 2, 3, en 4 punten.
1+2+3+4 = 10
10 is daarmee een
goddelijk getal, tien is alles.
Alles heeft een getal.
1= rede, 2= mening
vrouwelijk, 3= harmonie, 4= rechtvaardigheid, 5 = huwelijk, 6 = schepping
Triangulaire getallen:
Getallen die met
puntjes een driehoek vormen.
1 ,3, 6, 10
Vierkantsgetallen
Vierkantsgetallen (je
telt hier het aantal puntjes wat erbij komt dus bij 4 punten die een vierkant
vormen pak je het getal 3, je begint wel met 1).
1,3,5,7
Daarmee wordt oneven
aan regelmaat gekoppeld (vierkant).
1 staat tot 1 (1,3
rode puntjes toevoegen) : oneven,
Regelmatig, man, orde, hemel, geest
1 staat tot 2 (2,4
rode puntjes toevoegen) : even,
onregelmatig, vrouw, chaos, aarde, lichaam
3 staat tot 3 (5 rode
puntjes toevoegen) : oneven,
Regelmatig, man, orde, hemel, geest
4 staat tot 3 (6 rode
puntjes toevoegen) : even,
onregelmatig, vrouw, chaos, aarde, lichaam
4 staat tot 4 (7 rode
puntjes toevoegen) : oneven,
Regelmatig, man, orde, hemel, geest
Hierboven drie
afbeeldingen van de reeks van Fibbonaci. De reeks van Fibbonaci is een afgeleide van de gulden snede. De verhoudingen zijn terug te vinden zijn in de natuur terug te vinden in een
slakkenhuis en een in zonnebloem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.