maandag 8 april 2013

Blog week 7: Louis Kahn Yale Centre for British Art

Aantekeningen week 7 Gastcollege Gie

Architect: Louis Kahn .
Gebouw: Yale Centre for British Art.

Begrippen die van toepassing zijn op Yale Centre for British art
Driedimensionale structuur
Helder en eenvoudig
Complex en genuanceerd

Stramien
Stramien 10:6  = 5:3 ligt dicht bij de verhouding van de gulden snede
Hieronder een afbeelding die duidelijk het stramien weergeeft.
De afmetingen van het gebouw zijn 200 bij 120 voet (5:3). Dit betekend dat elk vierkant 20 bij 20 voet is. Het toepassen van deze vierkanten is gedaan volgens het Kartiaans systeem.

Het grondplan is onderverdeeld in ruimten met een breedte van 20 voet en een hoogte van 12 voet. Dit is weer een verhouding van 5:3.

Onderste laag vierkantjes door de helft . winkelpuien die zijn ook weer 5:3.

Stramien:            zuivere vorm geometrisch concept.
                                Structurele constructieve ruggengraat.
                                Middel om ruimte te vormen en te scheiden.

In het interieur is het stramien duidelijk leesbaar.

Eerlijke constructie:
Kolommen worden dunner per verdieping naar boven. Dit omdat de kolommen minder hoeven te dragen.
De eerlijke constructie wordt ook weergegeven door het gebruik van materialen. De betonnen constructie is duidelijk zichtbaar, door het gebruik van hout voor de scheidingswanden. De betonnen constructie waar het dak op rust is ook zichtbaar en wordt esthetisch gebruikt zoals te zien is in de onderstaande afbeelding.


Compressed space
Vestibule: narthex dit komt uit religieuze ruimte, lage voorruimte. Dan grootte ruimte (compressed space). Dit wordt toegepast om goddelijkheid uit te stralen.
De ingang heeft een laag plafond. Vervolgens kom je uit in de grote zaal.
De dikke kolommen op de beganegrond vergroten tevens het compressiegevoel.
 




  
 Klassiek en moderniteit combineren.
Modern: asymmetrie, in balans in plaats van harmonie, ingang staat schuin op het kruis is niet klassiek. Dit creëert tegenstellingen in het gebouw.
Louis Kahn brengt harmonie terug.

Normaal is er in een religieus gebouw, een hoogtepunt, hier twee. De twee hoogte punten zijn de atria.
Tussen deze twee atria is geen geen symmetrie, maar wel evenwicht.
De twee atriums (duidelijk zichtbaar op de plattegrond waar het stramien in staat met het cijfer 3 lijken verschillend van grote. Namelijk in de verhouding 2:3. Echter door de cilinder in het grotere atrium wordt de ruimte geërodeerd. Eroderen betekend: dat de Kolom de ruimte aantast. Hierdoor worden de twee atriums toch als even groot ervaren en niet 2:3 dit creëert een spanning. De beschouwer vraagt zich af: “zijn ze nu wel even groot of niet.”

Symbose = samenwerking.
De aanzichten van het gebouw verschillen. Er is een aanzicht met perfect symmetrie aan de buitenkant. Een ander aanzicht niet.
Links duidelijk de symetrie van de gevel zichtbaar, rechts de asyemetrie door middel van het plaatsen  van het glas. Louis Kahn creeert hier een tegenstelling, klassiek vs modern. Op de buitenkant van de gevel is ook goed de verhouding 5:3 te zien. De breedte van het betonskelet ten opzichte van de hoogte. De stalen panelen tussen deze betonstructuur gaan hier echter weer tegenin.
 

Served & Servaint spaces.
Louis Kahn creeert vensters met een verhouding van 5:3 tussen de betonnen palen constructie. Deze vensters maken een relatie mogenlijk tussen twee schilderijen. Links (serving) zien we een kasteel en in door het venster zien we bijvoorbeeld de Hertog (served) die in dit kasteel woont.
Louis Kahn creert ook open plekken in het musuem om landschappen te tentoon te stellen en meer geslotere plekken om bijvoorbeeld  portretten ten toon te stellen.

Grieks kruis
Door de kolommen die langs de stippellijn staan  weg te laten creert Louis Kahn een grieks kruis. Overigens kent het kruis net geen twee of vier symetrieassen. In de breedte is het kruis 40 voet smaller.


Pastorale: natuurkundige landschappen niet te ingericht geen klassieke tuinen
Modernisme: gevel laten vormen door functies die er achter zitten.
Le Corbusier vs. Louis Kahn
Le Corbusier: gebouw op palen zodat men er onderdoor kan lopen.
Louis Kahn: gebouw laten verankeren met grond.
Doordat de klommen zo dik zijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.